vrijdag 27 juni 2008

95.3 en 106.4 FM

Sinds maandag leef ik opnieuw in mijn natuurlijke biotoop: de radiostudio. Iets anders ge-equipeerd dan FM Brussel maar toch herkenbaar.
Normaal gezien begon ik afgelopen maandag met een workshop radio. Da's organisatorisch wat in de soep gedraaid en dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. La radio des écoles is een zender die één jaar bestaat en jonge mensen radio-opleidingen geeft.
Ousseny Sawadogo is de programmadirecteur van La radio des écoles op 106.4FM. Maar hij is ook journalist, presenteert een dagelijks programma, is verantwoordelijk voor het personeel en de vrijwilligers én is de eerste Burkinabé die ik echt heb zien stressen! Gelukkig heb ik een beetje ervaring als vliegende reporter want achter op de moto bij Ousseny vlieg je letterlijk door Ouaga om een interview af te nemen. Met deadlines wordt er door een aantal programmamakers niet zo nauwkeurig omgesprongen maar Ousseny probeert dat op z'n eentje goed te maken.
Zowel bij Radio Jeunesse als bij Radio des écoles is er één redactiecomputer, mét internet. Maar een printer is er niet dus wordt alles uitgeschreven, ook de nieuwsberichten. De programma's variëren van cultuurkalender tot reggae en hip hop programma's, van dromenanalyses tot quizjes 'niouininonniunpeu'. Heel gevarieerd maar één iets hebben al deze uitzendingen gemeen: de 3-minutenregel is hier niet van kracht. Soms wordt er een half uur gebabbeld en gediscussieerd en dan (eindelijk) een plaat.
De radiomicrobe kriebelt en dus ben ik zelf ook al achter de micro gekropen. Op radio des écoles heb ik over FM Brussel verteld en een jingle laten horen. En hebben we over Belgische muziek en groepen gebabbeld. Daan en Clouseau zijn nu voor de Burkinabés geen onbekenden meer. Op Radio Jeunesse heb ik een debatje gemodereerd tussen de andere radiomakers over de wedstrijd Duitsland - Turkije.
Vanaf maandag begeleid ik een workshop van 1 week met 6 jongeren!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er daar heel tof uit!
"Belgische muziek en groepen".. ge had er misschien een 40 Winks plaatje kunnen tussen gooien, hehe..
groetjes!
Wiet & Vicky

Hanna zei

Helo,
Na 2 weekjes in de Ardennen, zijn we weer van de partij om je blog te volgen. Want in onze Gite hadden we géén internet. De Ardennen: 't is iets helemaal anders als Burkina, natuurlijk. Wij staan op de foto met geitjes en jij met Heilige krokodillen.
Kwint heeft leren zwemmen (allez is in het zwembad geweest) dus alle geluk waren er geen krokodillen daar! Want die hadden zijn lekkere billetjes wel gelust!
Zeg - tam tam Merksem-
Tinneke is zwanger!
Misschien wist je het al, maar anders ...
Dikke Zoen,
Hanna, Kwint en Brecht