dinsdag 17 juni 2008

bobolais

Vorige week reed ik als een echte Bobolaise op m'n moto door de stad. Op weg voor une commission voor Marie. Plots roept iemand "Hé la Belge! ça va?". Ik zie een super glimlach van iemand op een brommer maar ik kan hem niet meteen thuis brengen... het blijkt Pascal te zijn. Vorig jaar reisde Ellen met een groep door Burkina en ben ik twee dagen met hen opgetrokken. Hun gids hier in Bobo Dioulasso was Pascal! Hij heeft me meteen mee naar de markt genomen en we hebben goed bijgebabbeld en omdat het begon te regenen daar wat djembe en awalé gespeeld.
Vrijdag de 13de... in België loop je dan best niet onder een ladder en mijd je zwarte katten, maar wat doe ik hier? Ik zoek het mystieke op! Met drie vrienden bezocht ik Dafra, de plek waar heilige vissen zwemmen. Met twee levende kippen en vijf liter dolo (traditioneel bier) begin je de afdaling door bergachtig landschap met als doel: faire des sacrifices.
Omdat het 'een heilige plek' is, mag je geen foto's nemen. Maar ik kan je verzekeren dat het een vreemde ervaring was! De twee kippen worden de keel overgesneden en gepluimd, boven een vuur gebakken en de ingewanden worden verwijderd maar bijgehouden. Ondertussen geef je dolo aan de oude wijze, maar naar mijn mening bijzonder verwarde of beetje zatte, man. En dan mag je nog iets lager naar het water om daar de ingewanden van de kip aan les poissons sacrées te geven. Indrukwekkend grote vissen met een soort snorharen komen boven water happen. Het zijn die vissen die ons nu geluk zullen brengen. De Bobolais komen naar hier omdat ze een kind willen, omdat ze regen willen voor een goeie oogst, omdat ze willen genezen, omdat ze werk willen vinden. En de offers gaan van twee kippen, over schapen dat zag ik maar er zouden zelfs mensen met runderen afzakken!
Ambiance in het weekend, dan wordt er gedanst Zalig want zowat alle mannen dansen hier! Omdat ik in de maquis sowieso opval kan ik hier ook ongegeneerd dansen en dat is hier vooral met je poep schudden. Dé hit van het moment is "bobaraba" en dat wil "dikke kont" zeggen echt een geweldig nummer, haha!
Naast de 'discomuziek' zijn er in Bobo veel griots, traditionele muzikanten. Pascal is zelf muzikant en hij heeft een groep in de vieux quartier. 'k Heb al paar schone privé-concertjes gekregen van die gasten op balafon en op een soort kora.Le vieux quartier de Bobo is een beetje als een dorp in de stad. Er zijn veel meer lemen huizen dan in andere wijken van de stad, er is amper elektriciteit en als er op andere plekken in de stad al nauwelijks riolen zijn, dan kennen ze dat in de vieux quartier helemaal niet. De quartier waar ik nu woon is Ouezenville. En vandaag ben ik met wat jongeren uit mijn quartier gaan zwemmen.
De voormiddag was voorbij toen we eindelijk vertrokken waren. Met een auto, tja... dat soort verhalen las je al eerder op deze blog. Soit, we arriveren in Naso bij La Guingette en het begint kei hard te gieten. We mogen niet zwemmen omdat er teveel stroming is. Maar even later duiken we toch in het water. En gelukkig is dat niet al te diep want 'baksteenslag' is zowat de algemene zwemstijl van deze Bobolais.
Als het terug harder begint te regenen, besluiten we om 7 km terug te rijden naar huis. Maar de auto is een 'pouser demarer' dus de jongens moeten hem in gang duwen en dan in de bak springen. Kletsnat komen we even later terug in Ouezenville aan.
Het is opgehouden met regenen, dus ik spring terug de moto op en ga met wat vrienden naar Frankrijk - Italië kijken. Euro 2008 wordt hier redelijk goed gevolgd en 't is grappig dat heel wat mensen me proficiat wensen omdat Holland het zo goed doet.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ey lotte tis me fahad vanavond voetbal....spannend!!!! ik sta voor frankrijk maar toch spijtig dat italie is aan het winnen(je bent toch geen hollander)

S. zei

Héé Lotte,

Amaj met Sigur Ros op de achtergrond en dan tegelijk het lezen van uw blog groeit er spontaan een glimlach op mijn gezicht. Ge hebt het zo te horen echt zalig daar! Om het op z'n moe's te zeggen: amaj! Blijf ervan genieten daarginds, van al die schone ontmoetingen, die schone mensen, de bijzondere ervaringen enzovoort! Ge doet dat goed!

Dikke kus
sanne

(en senne, maar die is gaan feesten, want die zijn examens zijn al gedaan... :-)