donderdag 29 mei 2008

Sory, Fatou, Alexandre en co

In Ouaga rijden honderden taxi's rond, allemaal knalgroene auto's, vaak een mercedes maar altijd iets of wat kramikkelig, ahum. En een taxi neem je nooit alleen: op de achterbank met drie of vier personen en voorin op de passagiersstoel ook soms twee mensen. Eerder deze week hield ik een taxi tegen die nog leeg was. De taximan stopt en zegt dat hij me kent, dat ik al eerder in Burkina was en vraagt hoe is het met uw man Adama? Ik bekijk hem nog eens goed... blijkt dat Aziz te zijn. Een chauffeur die vorige zomer vrienden van Yidja heeft rondgereden en die mij toen ook es had afgezet.
Aziz zet me af in Pissy, de quartier waar ik logeer. Ik heb er afgesproken aan de taxistopplaats met Alexandre van Bec. Blijkt dat hij op de cour tegenover Yves woont. Ouaga is zo uitgestrekt en blijkt dat we buren zijn. Weer toeval?!

Later op de week heb ik mijn eerste vergadering met de leden van Burkina Education Culture. Het salon staat buiten en de kennismaking is plezant. De inschrijvingen voor de radiostage lopen nog niet zo vlot, dat heeft met examens te maken maar Alexandre en Ignace en co zijn zeker dat er genoeg geïnteresseerden zullen zijn. Om nog wat meer reclame te maken, nodigen ze me zaterdag uit op een schoolfeest.
Je bent op 98.8. Nee nee, nu is het even "Radio Jeunesse 95.3". Youssef Ouedraogo wordt m'n collega, hij gaf al een korte rondleiding in de studio en die ziet er behoorlijk 'bien equipé' uit. Ze werken oa met hetzelfde systeem voor montage als in de FM Brussel studio en alles is gedigitaliseerd. Maar ze krijgen nog wel dikwijls cassettes van beginnende muzikanten of groepen uit de dorpen.
Als ik geen taxi neem, kruip ik op de brommer. P50 en yamaha's zijn hier hét vervoersmiddel waarop alles en iedereen wordt vervoerd, ook tanti blanche. Sory is mijn persoonlijke motocompagnon. Hij pikt me op in Pissy of brengt me naar een andere afspraak én hij showt me de places to be in Ouaga. Voor de Burkinareizigers: 't is een maat van Yidja, ook uit Bobo en qua stijl doet hij me een beetje aan Serge denken. Toffe pee!En over Serge gesproken, dan denk je natuurlijk ook aan Alain... Ik kon Haoua hier niet bereiken maar wat blijkt? Ze is eergisteren naar Duitsland vertrokken voor une visite. Haar zussen zijn nog wel hier. Fatou en Aïsha zijn mijn babbelvriendinnen. Van hen leer ik veel over het (over)leven in Burkina.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wanneer zien we een foto van de radiostudio? benieuwd!

Lotte zei

hey arnout,
er staat er al eentje op mijn flickr. eind juni werk ik elke dag mee
op de radio en dan komen er uiteraard meer foto's.
www.flickr.com/lottevdb
vanaf deze week worden er ook 2 spotjes gedraaid die we samen gemaakt
hebben, wel grappig om mezelf, in het frans uiteraard, op radio
jeunesse 95.3 FM te horen.
voor de spot trouwens een beatje van 'off the record' gebruikt.
byebye,
lotte